Jak zbudować Makerspace w ramach Laboratorium przyszłości STEM?

Jak zbudować Makerspace w ramach Laboratorium przyszłości STEM?

Bomba! Kilka miesięcy temu Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech ogłosiły start projektu “Laboratoria Przyszłości”. Misją projektu jest “stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań”. Autorzy projektu zapowiedzieli wyposażenie szkół w środki pozwalające na zakup wyposażenia dzięki któremu “miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie”, zdobywając w ten sposób praktyczne umiejętności. Być może nadszedł właśnie czas, aby zbudować szkolny Makerspace?

Czym jest Makerspace

Makerspace to przestrzeń pozwalająca młodym ludziom gromadzić się, wspólnie tworzyć, wymyślać, budować prototypowe urządzenia, narzędzia przedmioty i w ten sposób sie uczyć.

To także miejsce gdzie uczniowie, korzystając ze znajdujących się w nich narzędzi, materiałów, wykorzystują swój wolny czas, aby uczyć sie tworząc coś, co rozwiązuje zdefiniowany na początku przez nich problem. Podjąć wyzwanie takie jak np. urządzenie do usunięcia plamy oleju w oceanie, czy poławiacz śmieci morskich, czy GardenBot…

https://www.flickr.com/photos/92235579@N04/, School Makerfaire Photos from our first School Makerfaire on June 9, 2016, mrstroxell

Czego potrzebujesz aby zbudować Makerspace?

Paradoksalnie stworzenie Makerspace nie jest dużym wyzwaniem. 4 elementy niezbędne w zasadzie masz. Są nimi przestrzeń, wyposażenie, zainteresowana młodzież i niesamowici nauczyciele. To wszystko. Czy to dużo? Raczej nie, a jak się za chwilę przekonasz tylko te 4 elementy wystarczają nauczycielom na całym świecie, aby powołać do życia Makerspejsy praktycznie z kilka tygodni.

Krok 1: Przestrzeń

Na całym świecie szkoły coraz częściej starają się wygospodarować przestrzeń do tego typu działań. Wiele z nich zamienia biblioteki, części korytarzy, poddasza w przestrzenie twórców dostrzegając, że w ten sposób umożliwią uczniom sprawdzenie teorii w praktyce, zainteresować uczniów nauką, technologią, inżynierią, matematyką a nawet sztuką czyli przedmiotami STE(A)M.

Czasem znalezienie przestrzeni wymaga oczywiście podejścia kreatywnego lub wręcz zmiany priorytetów. Czasem wystarczy przekształcić na przestrzeń kreatywną fragment korytarza, nieużywanej szatni, a nawet biblioteki. Czasem jednak warto wykorzystać jedną z pracowni np. plastycznych lub informatycznych.

School Makerfaire, mrstroxell, https://www.flickr.com/photos/92235579@N04/

Przestrzeń musi być jednak funkcjonalna. Jeśli uczniowie mają pracować zespołowo, pierwszym krokiem będzie przestawienie stolików tworząc wyspy, zadbać o przechowywanie wyposażenia oraz miejsca na dyskusje zespołowe.

Krok 2: Wyposażenie

Choć ruch mejkerski kojarzy się wielu osobom z fablabami pełnymi urządzeń elektrotechnicznych, to STEM laby często bazują na dużo prostszym wyposażeniu. Mejkerzy (maker: twórca) wykorzystują w swoich pracach klocki, patyczki, karton. Nie dość, że są dość tanie, to nie wymagają zarówno dużych przestrzeni, a często są łatwe do zdobycia.

School Makerfaire Photos from our first School Makerfaire on June 9, 2016, mrstroxell

Nauczyciele po jakimś czasie wprowadzają do takich przestrzeni proste urządzenia elektryczne i elektroniczne takie jak drukarki 3D i mikrokontrolery. Choć wiele osób obawia się tego typu urządzeń myśląc, że nie podoła ich obsługi, to uwierzcie mi. Są tak proste w obsłudze jak ksero lub smartfon. Przecież są tworzone dla edukacji. Micro:bity, Arduino, BeCREO są super, ale pamiętaj, że nie są niezbędne, aby Makerspejs wystartował.

Zobacz co już masz, a co możesz nabyć w ramach Laboratoriów Przyszłości. Wykorzystaj swoją stronę internetową, aby rozpocząć zbiórkę “przydatnych śmieci”. To świetny sposób, aby dać im drugie życie.

Krok 3: Zainteresuj młodzież

Jestem przekonany, że nie muszę Cię przekonywać, że dzieci i młodzież ze swej natury uwielbiają tworzyć i bawić, a zajęcia STEM w Mejkerspejsach właśnie na tym bazują. Generalnie ludzie lubią się bawić. Choć dla Ciebie ważna będzie realizacja podstawy programowej, dla uczniów kluczowe będą ciekawe wyzwania, możliwość samodzielnego poszukania odpowiedzi na nurtujące pytania, poznawanie świata i zjawisk poprzez testowanie i eksperymenty.

Maker Art at the Lycée, Fabrice Florin, https://www.flickr.com/photos/fabola/

Da się to połączyć wdrażając model nauczania przez doświadczenie, nauczanie przez projekty (metoda projektu), stosując w swoich zajęciach Cykl Projektowania Inżynierskiego.

Krok 4: Kreatywni nauczyciele

Każdy nauczyciel wie, że w tym zawodzie niesamowitych ludzi jest sporo. Oni chcą zmieniać szkołę. Choć część z nich przyjmuje postawę aktywną (wychodzi z inicjatywą, wciąż coś nowego tworzy), to jest sporo nauczycieli czekających na impuls do współpracy. Zaproś do współpracy na przykład nauczycieli techniki i informatyki szczególnie jeśli potrzebujesz wsparcia w tych obszarach. Ustalcie wspólny temat pierwszego z projektów i do dzieła.

Makerspaces, Dean Shareski, https://www.flickr.com/photos/shareski/

To kiedy zaczynamy?

Makerspace 2022 z Laboratoriami Przyszłości

Jak pewnie wiesz w ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

https://www.flickr.com/photos/92235579@N04/, School Makerfaire Photos from our first School Makerfaire on June 9, 2016, mrstroxell

Ale same środki i wyposażenie niczego w naszych szkołach nie zmienią. Do poważnej zmiany potrzebna jest zmiana podeścia stawiając na nauczanie przez działanie, skupienie się na praktyce nie teorii! Z Laboratoriami Przyszłości odkryjesz naukę w zupełnie innym wymiarze!