Zbieranie informacji zwrotnej

Home - Zbieranie informacji zwrotnej
Zbieranie informacji zwrotnej

Zbieranie informacji zwrotnej

Kiedy opracowaliście już rozwiązanie wybranego problemu, zbudowaliście prototyp (protuktu, aplikacji, urządzenia lub jakiegoś procesu), czas na jego testy. Testy przeprowadźcie z osobami, dla których je zaprojektowaliście. Jest to ważne, aby zobaczyć i usłyszeć co potencjalni użytkownicy myślą o tym rozwiązaniu i jakie mają uwagi.

Zbieranie informacji zwotnych to jedno z najważniejszych, ale też najtrudniejszych etapów przygotowania projektu. Pozwala to dowiedzieć się na ile dobrze zrozumieliśmy potrzeby osób, dla których dane rozwiazanie zostało zaprojektowane. Dowiedzieć się na ile opracowany przez nas produkt rozwiązuje wskazany na początku problem. Testując dostrzegamy co działa, a co jeszcze musi zostać naprawione, poprawione. Faza testowania poprzedza poprawki, które należy wprowadzić w prototypie. Testowanie to świetna nauka umiejętności aktywnego słuchania, analizowania.

Kroki postępowania:

  1. Przygotuj prototyp i wydrukuj karty oceny, miejsce testu.
  2. Przygotuj się mentalnie na test i ocenę. Słyszeć uwagi i oceny prototypu dla wielu nie jest łatwo.
  3. Jeśli projektujesz aplikację, urządzenie lub narzędzie przeznaczone dla konkretnych osób, zaproś kilka osób z grupy potencjalnych użytkowników. Stworzą oni grupę testerów. Możesz też testować indywidualnie zapraszając jedną osobę na raz.
  4. Przedstaw testerom lub testerowi prototyp. Postaraj się przedstawić go w taki sposób, aby nie sugerować testerom ani sposobu jego używania, ani tego jak go odbiorą. Jeśli projektujesz np. aplikację do zamawiania korepetycji, przedstaw testerowi zadanie np. “poszukaj i zamów dla siebie korepetycje z języka polskiego na przyszły tydzień” i obserwuj jego reakcje. Nie tłumacz mu jak ma to zrobić. Gdy sam jesteś testerem np. systemu lądowania dla spadochronu, staraj się odwzorować docelową sytuację np. wysokość z której spadochron spada.
  5. Poproś testujących, aby przedstawiali jeden po drugim swoje uwagi w formie tzw. pozytywnej informacji zwrotnej: “Podoba mi się ______ jednak chciałbym, aby _______”. Członkom zespołu natomiast nie wolno odnosić się do tych uwag. Zamiast tego wyznaczcie osobę, która będzie notowała wszystko to, co tester mówi, jak się zachowuje. Wszystko może być ważne.
  6. Zaproś kolejnego testera lub grupę testerów i powtórz procedurę.
  7. Po fazie testów przedyskutujcie, który element prototypu wymaga przeprojektowania i poprawienia. Zdecydujcie wspólnie, które uwagi pominiecie w kolejnej iteracji.