Badania o STEM

Badania o STEM

O lekcjach w modelu STEM mówi się na całym świecie. Mówią o nim ludzie ze świata polityki, nauki i technologii. Korporacje na całym świecie, instytuty badawcze przeznaczają olbrzymie sumy na programy edukacyjne popularyzujące STEM i doskonalące umiejętności nauczycieli w tym zakresie. STEM był ważny dla administracji Baraka Obamy, fundacji Billa i Melindy Gatesów, Elona Muska. Ludzie z NASA, ESA opracowują tony świetnych materiałów edukacyjnych, wszyscy uczymy STEM, czytamy o STEM… Ale czym jest ten STEM?

Świat oszalał na punkcie STEM

Ludzie związani z edukacją wprowadzają do swojego programu zajęcia STEM. Trudno się temu dziwić patrząc na korzyści, które uczeń uzyskuje ucząc się w modelu STEM. Badania pokazują, że taki uczeń:

  • osiąga często wyższe wyniki w edukacji przedmiotów ścisłych,
  • lepiej i głębiej rozumie ważne pojęcia matematyczne i przyrodnicze,
  • podejmuje lepsze decyzje i ma bardziej innowacyjne pomysły,
  • potrafi krytycznie analizować,
  • umie podchodzić do problemów i je rozwiązywać,
  • rozwija umiejętności współpracy i lepiej się komunikują oraz zyskują biegłość techniczną (Jolly, 2017).

Dodatkowo, zdobyte doświadczenie i nowe umiejętności pozwolą mu na lepszy start w dorosłość. W rezultacie pozwoli to mu znaleźć pracę w branżach, w których już dziś brakuje specjalistów.

Nowi pracownicy muszą być w stanie komunikować się i współpracować, badać pomysły oraz gromadzić, syntetyzować i analizować informacje. Muszą opracowywać nowe produkty i umieć zastosować różne obszary wiedzy do nowych problemów i wyzwań. To oznacza, że gdzieś tego wszystkiego musi się nauczyć. Jako nauczyciele jeśmy świadomi, że zajęcia np. wymagające wyłącznie słuchania i zapamiętywania faktów do zdobycia tych kompetencji nie doprowadzi.

Charakter pracy się zmienił i nadal się zmienia. Projekty edukacyjne STEM to szansa dla uczniów. Szansa, aby odkryć nowe perspektywy na przyszłość.

Źródła

  • Vasquez, J.A. Comer, M. & Sneider, C. 2013. STEM Lesson Essentials, Grades 3-8. Integrating Science, Technology, Engineering, and Mathematics. New York: Heinemann.
  • Jolly, A. 2017. STEM by Design: Strategies and Activities for Grades 4-8. New York: Routledge.