Dlaczego wielkość grupy jest ważna

Dlaczego wielkość grupy jest ważna

Dynamika wielkości grupy jest ważnym elementem pracy grupowej. Przeprowadzono szereg badań w zakresie liczebności najskuteczniejszych i najaktywniejszych grup roboczych. Przekopałem się przez kilka badań na ten temat. Wynika z nich pewna prawidłowość.

Duże grupy a zaangażowanie uczniów

Badania wskazują, że większe grupy zmniejszają szansę uczestnictwa każdego członka zespołu i często powodują, że niektórzy członkowie nie są aktywni (Cooper, 1990, Johnson, Johnson & Smith, 1991). Oznacza to, że prowadzenie burzy mózgów w grupie klasowej lub projektowej powyżej 5 lub 6 uczniów sprawi, że wzrośnie liczba uczniów niezaangażowanych w tworzenie rozwiązań. Spadnie liczba uczniów aktywnych, dynamika pracy także ulegnie osłabieniu. W konsekwencji zamiast wytworzyć dużo pomysłów, powstanie ich pewnie mało i nie będą innowacyjne. Widać to świetnie na wykresie. Spójrz…

Czy małe grupy są dobre do pracy zespołowej?

Niezupełnie. Choć praca w zespołach 3-5 osób wydają się najwłaściwsze, to z badań dowiadujemy się, że grupy dwuosobowe nie generują wystarczającej liczby pomysłów. Zespoły dwuosobowe nie są polecane do pracy w grupie. Nie ma bowiem wystarczającej liczby osób, aby zapewnić odpowiednią kreatywność i różnorodność pomysłów (Csernica i in., 2002).

Jeśli chcesz, możesz przeprowadzić taki sam eksperyment. Poproś uczniów o wygenerowanie największej liczby zastosowań spinacza, Stwórz małe grupy 3-4 osobowe oraz dla porównania 2 osobowe. To znane ćwiczenie pozwala przećwiczyć prowadzenie burzy mózgów. Jestem przekonany, że Twoje badania potwierdzą badania naukowców. W wariancie pracy parami pomysłów zwykle nie powstaje dużo.

Gdy trzeba pracować w parach

A co jeśli musimy pracować parami? Sprawa nie jest jednoznaczna. Badacze myślą, że sytuację mogłoby poprawić wydłużenie czasu pracy takich tandemów. Jednak obawiam się, że to wiele nie pomoże i w naszej szkolnej codzienności lepszym rozwiązaniem będzie zwiększenie liczby osób pracujących w grupie. Wszak nasze sale, które od dziesiątek lat charakteryzuje sztywny układ rzędów ławek dwuosobowych, nie muszą wciąż wyglądać tak samo. Tak jak zmieniły się nasze biura, powstały openspejsy, przestrzenie do pracy indywidualnej, tak klasy powinny też się zmienić. Wyglądać bardziej jak pracownia do pracy kreatywnej, wnioskowania, dyskusji, a nie sali plenarnej.

Podsumowując

  • Zasada 1

    W pracy grupowej twórz grupy 4-5 osobowe.

  • Zasada 2

    Przy generowaniu pomysłów unikaj pracy grupowej w parach

  • Zasada 3

    Gdy masz mało czasu twórz mniejsze grupy